Hoe gedraag ik mij op de set als figurant?
Hieronder een aantal tips over wat er kan gebeuren als je geselecteerd bent als figurant:
De doorpas
Je krijgt ook vaak te maken met een doorpas (de kleding voor de opnames proberen) en die kleren heb je dan aan op de dag(en) dat de film wordt opgenomen. Een doorpas kun je zeker verwachten bij deelname aan een kostuumdrama.
Functies op de set
Op de set heb je vaak een speciale FIGRANTENBEGELEIDER, dat zijn mensen die de figuranten van en naar de set brengen, problemen oplossen enz. Degene die de figuranten tijdens de opnamen aanstuurt is vaak de OPNAMELEIDER, de REGIEASSISTENT, OPNAMEASSISTENT. Hij/zij overlegt met de regisseur en de cameraman/vrouw (ook wel de DOP genoemd wordt = Director Of Photography) over de positie van de camera, acteurs, voertuigen en figuranten. De regisseur bemoeit zich vrijwel uitsluitend met de acteurs en dus meestal niet direct met de figuranten. Daar heeft de regisseur vaak niet genoeg tijd voor.
De draaidag zelf
Wees gewaarschuwd: je moet vaak heel vroeg in de ochtend op de set zijn en veel WACHTEN. Maar dan is er altijd wel hete koffie en broodjes. Je moet ook niet vreemd opkijken als je 's avonds tot 19.30 doorgaat. Films maken is onvoorspelbaar en het kan echt vreselijk uitlopen.
Kleding op de set
Neem warme en regenbestendige kleding mee. Als je buitenscenes hebt dan sta je vaak in de kou of in de stromende regen. Neem ook altijd een extra jas of laarzen mee of een trui. Kortom, bereid je goed voor en bescherm jezelf. Een film maken is een complex geheel en soms wordt de situatie van figuranten uit het oog verloren. Als je zelf goed voorbereid bent, kan je weinig overkomen.
Ten slotte
Meldt ALTIJD aan de productieleiding of contactpersoon wanneer je onverwacht niet aanwezig kunt zijn. Een filmcrew staat onder grote tijdsdruk en mensen die afspraken niet nakomen veroorzaken grote problemen. Het wachten van een crew van 25 man op een 1 figurant kost gewoon veel te veel geld. Het kan daarnaast de targets van een draaidag in gevaar brengen en zo de film zelf negatief beïnvloeden. Eerder van de set vertrekken zonder te overleggen is ook absoluut niet professioneel. Je ontbreekt dan ineens in het beeld en er ontstaan zo problemen met de continuïteit: dan heeft de editor in de montageruimte een probleem omdat de opnames niet aan elkaar passen.